Thursday, July 28, 2011

اهمیت عسل در طبابت


اهمیت عسل  در طبابت
        مقدمه:
       عسل یکی از هدیه های ارزنده و پرارزش طبیعت می باشد که در قرآن کریم از آن به عنوان فیه شفا للناس ( شفای مردم در آن است ) یاد می کند و پیامبر گرامی حضرت محمد  صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیز در زمان حیات خویش بنا به روایات و احادیث متعدد ازآن استفاده می نمودند و خواص شفا بخش آن را در تداوی انواع بیماریها یاد آور شده اند . اگر چه در زمان آنها علمی به نام تغذیه وجود نداشته ولی با بینایی کامل خواص غذاها و دوا ها از جمله عسل را بیان نموده و مردم را در این زمینه آگاه کرده اند . سخنان آنها در رابطه با تحقیقات امروزی نشان می دهد که تطابق کامل بین آنها موجود بوده و تضادی بین آنها نیست . روی همین اصل است که  ما عقیده داریم پیشوایان مذهبی ما عالم به همه علوم وآگاه از تمام فنون و رموز بوده اند .  آنچه که مسلم است اهمیت عسل در طب قدیم به مراتب بیشتر از حال حاضر بوده است .    
        ابو علی سینا فیلسوف و بزرگترین شخصیت طب ، یکهزار سال پیش در کتاب قانون داکتری خود نسخه های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می کرده و هم چنین بقراط حکیم پدر درمانی و بنیانگذار طب یونانی حدود 2500 سال پیش در مورد اهمیت عسل چنین فرموده است : هر دوایی نیز از مواد غذایی درست می شود ، و متقابلاً هر غذایی نیز جانشین دوا می گردد . عسل به این هر دو شرط جوابگوست . او به مقدار زیادی از عسل استفاده می کرده و در تداوی اکثر بیماری ها از جمله زخم ها عسل تجویز می نموده است       .
      در اکثر کشورهای جهان از جمله شوروی سابق که بزرگترین کشور تولید کننده عسل در دنیاست ، تاکنون تحقیقات زیادی روی محصولات  زنبور عسل از جمله عسل ژله رویال ، گرده ، موم ، بره موم و زهر زنبور عسل صورت گرفته و خواص درمانی عسل توسط پژوهشهای علمی و نتایج تحقیقاتی مورد تایید بسیاری از محققین و پژوهشگران قرار گرفته است.  
     تعریف عسل:
        عسل یک کلیمه عربی است که به زبان فارسی بنام انگبین یاد میشود و آن عبارت است از ماده شیرینی که توسط زنبوران عسل از شیره گلهای گیاهان، جمع آوری شده و پس از تغییرات لازم در سلولهاس مومی شانهای کندو ذخیره می گردد. ویا به عباره دیگر گفته میتوانیم که ترشح مواد قندی درختان  و شیره گلهای نباتات که توسط زنبوران عسل جمع آوری شده ،بعد از تغیر شکل در داخل  سلولهای مومی کندو ذخیره می شوند،میباشد.
       ویا به عباره دیگر عسل عبارت است از شیره گل‌ها كه زنبور عسل توسط خرطوم كوچک خود آن را مكیده و از راه دهان به كیسه بسیار كوچک خود موسوم به كیسه عسلی وارد میكند. وقتی مقدار شیره جمع‌آوری شده در حدود "40" میلی‌گرم رسید،زنبور عسل گل‌ها را رها كرده و به سمت كندو پرواز می‌كند. یک نکته جالب  دیگراینكه برای تهیه یک كیلوگرام عسل، زنبور باید شیره "20" میلیون گل را جمع و به كندو حمل كند.   .
     عسل یک محصول غذایی مفید و پر ارزش است که  قرنها پیش به عنوان عالیترین و قوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دوا  در تداوی اکثر بیماریها در بین تمام مردم کاربرد داشته است .
         ماده اصلی آن شیده گلها و گیاهان مطر و شفابخش است که توسط زنبوران عسل پس از مکیدن ، تغلیظ و تغییر شکل دادن، ساخته شده و به عنوان یک غذای خوشمزه و کامل در دسترس انسان قرار می گیرد.   
      
        
       خواص درمانی و داروی عسل:
       عسل درمانی:
    خواص اثبات شده داروئی عسل در علم طب به شرح زیر است:
v   خواص ضد باکتریایی، آنتی بیوتیکی و خاصیت ضد التهابی عسل.
v   گلوکوز و فرکتوز عسل سریعاً جذب شده و به انرژی تبدیل می شوند.
v   عسل فعالیت جگر را زیاد میسازد.
v   حرکات و ترشحات روده را بهبود می بخشد.
v   عسل دارای یک اثر ملین بوده و ترشحات روده ها را تحریک می کند.
v   فشار اسمزی را در بدن  بالا نگهمیدارد، وجود ترکیبات معطر آن باعث بروز این امر میشود.
v   عسل باعث کم شدن،سرفه،زخم معده، خستگی، ضعف و بیحالی میشود.
v   عسل ضد ،سنگ صفرا،گاز گرفتن شکم،ورم معده و افسردگی بدن میباشد.
v    عسل غذا مناسب  برای عملیات فیزیکی شدید و طولانی میباشد.
v   عسل برای اکثر امراض مانند  سردردی ، بیخوابی،ناراحتی های مجرای تنفسی ، گلودرد، ورم گلو، حلق و حنجره ، در  بیماریهای تب دار و کاهش کلسترول خون مفید است.
v   عسل از کم خونی،و ناراحتی گردش خون جلوگیری مینماید.
v   عسل  برای دوران بارداری، شیردادن، کمبود مواد معدنی و بیماری های عروقی  بسیار مفید میباشد.
v   عسل برای درد های  مجرای ادرار یا ریکتوم، سیاه سرفه ، التهاب مثانه رماتیزوم،سنگهای ادراری و ناتوانیهای جنسی مفید است.
v   عسل آرام بخش برای حالتهای عصبی، طپش قلب، ضد تشنج است.

           خواص ضد باکتریایی و میکروبی عسل:
        عسل حاوی مواد ضد میکروبی است و هیچ نوع میکروبی قادر به رشد در آن نیست و این عامل ضد میکروبی، تشعشع اتمی آن است. به عبارتی دیگر عسل دارای تشعشع رادیو اکتیو می باشد، چنانچه به نحو احسن نگهداری شود برای مدت طولانی سالم می ماند.
        قوی ترین میکروب ها در عسل توان مقاومت ندارند. با یک آزمایش ساده می توانید مقداری میکروب خطرناک را با عسل مخلوط کنید؛ با اینکه عسل یک ماده غذایی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، نه تنها میکروب در آن رشد نمی کند بلکه بزودی هم ازبین میرود.
         عسل آب دراون باکتریها ها را جذب می کند و سبب می شود که باکتریها نتواند زنده گی عادی خود را ادامه دهد  رشد و تکثیر نماید. عسل مانند بعضی از آنتی بیوتیک ها دارای یک خاصیت باکتریواستاتیک است.
      خواص ضد قارچی عسل:
        عسل به علت داشتن خاصیت ضد قارچی هیچ گاه فاسد نمی شود و از پاک ترین مواد غذایی است که همیشه می توان به سلامتی آن اطمینان داشت. عسل به نسبت  داشتن  فرمیک اسید، ترش نشده پطق نکرده و ماهیت آن تغییر نمیکند.
        خواص ضد عفونی:
          یکی  از ویژگی های مهم عسل خاصیت میكروب كشی آن است. عسل یک ضدعفونی كننده طبیعی است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد كه گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی كه عسل حاوی مواد آنتی باكتریایی یا ضد باکتریایی است می تواند بخوبی باعث بهبود زخم ها شود.
      عسل باعث ضد عفونی زخمها می شود و میکروب ها را می کشد و مانع عفونت مجدد آن می گردد. انسان می تواند از خاصیت ضد عفونی عسل برای زخمها مخصوصا زخم دهان و عفونت ها و غرغره کردن  با آن جهت ورم و پندیده گی  گلو استفاده نماید.
     چگونه عسل در درمان زخم مؤثر است؟     
    زمانی كه عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می كند. آنزیم گلوكز اكسیداز كه توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است ، آزاد می شود و هایدروجن پراکساید ضد عفونی كننده به مقدار زیادی آزاد می شود وبه حدی می تواند كه به خود سلول آسیب نرساند و باكتریها را نابود كند.در ادامه با جذب مایعات و مواد قوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشک شدن زخم می شود.
       فعالیت  عسل باعث حضور یک لایه از مایع، بین سلولها و بنداژ شده و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جابه جا  شود و سلولهای جدید پاره نشود. به همین جهت در برخی شفاخانه های  دنیا برای تداوی زخم بیشتر از تركیبات عسل استفاده می شود.
      ویژگیهای  منحصر به فرد:     
        1 -  به راحتی هضم می شود:
       مولكول های قند موجود در آن می توانند به راحتی به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس ترین معده ها نیز می تواند آن را به سادگی هضم كند.
        2-  عسل منبع بسیار خوبی  آنتی اكسیدینت است:
        نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماریهای قلبی دارد.
        
       3 - سطح كالری آن پایین است:
       در مقایسه با سایر مواد قندی ۴۰% كالری کمتر دارد، هرچند انرژی آن بسیار بالاست، اما به وزن بدن شخص  نمی افزاید.
        4- به سرعت در خون پخش می شود:
       وقتی با مقدار مناسبی آب مخلوط شود. پس از ۷ دقیقه در جریان خون پخش می شود و با آزادسازی مالیكول قند به وظیفه بهتر مغز كه اصلی ترین مصرف كننده قند در بدن است، كمك می كند و مانع بروز خستگی می شود.
        5-  در سلامت و ساختن عوامل خونی مؤثر است:
        بخش مهمی از انرژی مورد نیاز برای این مورد تأمین می كند. به علاوه باعث پاک شدن خون می شود و جریان خون را تنظیم و آسان می كند و مانع بروز مشكلات عروقی و تصلب شرایین می شود.

     چند ویژگی جالب وشنیدنی  دیگر عسل:
 1- عسل هرگز فاسد نمی شود، جهت نگهداری احتیاج به یخچال ندارد و می توان در حرارت اتاق آن را نگهداری كرد.
2- به خاطر داشتن مقدار زیاد   فركتوز 25 % شیرین تر از قند است.
3- در درمان آلرژی های فصلی برای ساكنین مناطقی كه عسل از گلهای همان منطقه به دست آمده است، بسیار مفید است.
4- تنها غذایی است كه استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

        سفارش چند دوای خانگی ساده و مؤثر از عسل:
1- برای تداوی گلودرد، می توان آن را با چای و لیموترش مخلوط كرد و نوشید.
2- یك قاشق غذاخوری عسل را با سفیدی یک عدد  تخم مرغ و یك قاشق چایخوری گلیسیرین و چهارم حصه یک گیلاس آرد، مخلوط كنید و از ماسک به
 دست آمده به خاطر جلوگیری از چین و چروکیدگی صورت بمدت ۱۵ دقیقه استفاده كنید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.
3- دو قاشق غذاخوری عسل را با ۲ قاشق چایخوری شیر مخلوط كرده، بر روی پوست بمالید، مرطوب كننده خوبی است.
4- برای جلوگیری از خشكی پوست دست، آرنج و بجلک پای هم یک قاشق چایخوری عسل را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون و نیم قاشق چایخوری آب لیمو تركیب كنید و ۱۵ دقیقه بر روی محل مورد نظر قرار دهید. نتیجه را بزودی خواهید دید.
5- برای درخشندگی مو نیز یك قاشق چایخوری عسل را در ۴ گیلاس آب گرم حل كنید و بر روی مو بمالید، اگر رنگ موهایتان روشن است، آب یک لیموترش را هم اضافه كنید. نتیجه خوبی خواهد داشت.
6- حتی می توانید از آن به عنوان شستن دهن هم استفاده كنید: یك قاشق عسل را با یک گیلاس آب گرم تركیب كنید و دهان خود را با آن بشویید.
7- چندین سال است كه دانشمندان تحقیقات زیادی بالای خواص این ماده داشته اند و معتقد اند که سایر خواص این ماده اسرارآمیز بر آنان پوشیده است كه در آینده نزدیک روشن خواهد شد.
نتیجه گیری
        از مطالب مفید و سودمند که در فوق ارایه شد چنین نتیجه گیری میشود که عسل یک غذای فوق العاده قوی بوده و بر علاوه استفاده از آن در تغذیه، در طبابت نیر اهمیت فوق العاده بسزائی را دارا میباشد.چنانچه خواص دارویی عسل مثل خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی و خواص مهم که باعث از بین بردن میکروب ها میشود نیز در طبابت امروزی فراموش شدنی نبوده و دارای اهمیت زیاد میباشد.    
      ولی متاسفانه در کشور ما که عسل تولیدی آن منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر است نه تنها به جنبه دارویی آن توجه نشده  بلکه از نظر مصرف غذایی هم مورد کم لطفی قرار گرفته است و این نعمت خداوندی و هدیه آسمانی که به راحتی می توان آن را تولید و در اختیار همگان قرار داد هنوز ارزش واقعی خود را بین سایر مواد غذایی بدست نیاورده و موجب عدم توجه بیشتر مردم به آن گردیده است .   
       اگر ما به عنوان یک درس علمی و طبی به شناخت انواع عسل و مقدار قابلیت ها و مواد موجود در آن بپردازیم ، تولید عسل را در سطح کشور پرورش دهیم ، خوشبختانه تحقیق در این مورد هم جالب و هم کم مصرف است . نیازی هم به کمک های خارجی نداشته و یا کمتر دارد . امید است متخصصین امور مالداری ، داروسازان و محققین کشورما هم در کنار کاوشها و تحقیقات خود خواص طبی عسل را مد نظر قرار داده تا عسل بتواند جایگاه واقعی خود را در بین سایر محصولات غذایی پیدا کند، تا ما با استفاده از آن نیاز غذایی خود را مرفوع ساخته واز آن برای اکثر بیماری ها دوای مناسبی  تهیه نمایم.
                                                                          بااحترام
                                                                       فرهاد "موحد "
   Reference:
7-   http://www.abshanhoney.com/lasain.htm














No comments:

Post a Comment